Teks : Nur Hidayah Nazahiyah Erham
Bersambung mengenai pengalaman membeli belah online. Kali ini dari Facebook. Tidak dinafikan dulu saya mudah membuka 'suggested fan page' yang menarik. Tetapi beberapa kali saya membuat pertanyaan di 'private message' berakhir dengan perasaaan hampa kerana barang yang diingini sudah habis stok. Sekarang saya sudah tidak begitu minat untuk membuka 'suggested page'. Bimbang kecewa lagi.
Pernah juga saya membuka fan page, memilih produk, 'copy link' dan terus letak di 'private message'. Nasib baik kebanyakan barang masih ada. Ada juga yang sudah tiada stok. Saya selalu berharap stok yang habis di tulis nota 'out of stock' atau 'delete' terus.
Saya juga pernah membeli barangan dan penjual menggunakan syarikat 'courier' yang tidak menghantar ke alamat yang diberi. Hampir sebulan barang yang saya harapkan terus sampai kepada penerima terpaksa berada di syarikat tersebut kerana saya tidak dapat mengambil terus atas faktor kesihatan dan masa. Pengajaran untuk diri sendiri. Lain kali saya lebih berhati-hati untuk meminta penjual menggunakan pos laju sahaja.
Meskipun banyak pengalaman yang tidak begitu memuaskan hati, saya berpendapat bahawa para penjual sudah memberi perkhidmatan terbaik mereka. Pasti mereka punya kekangan tersendiri.
No comments:
Post a Comment