Saturday, August 30, 2014

Semulajadi atau dipupuk?

Teks : Nur Hidayah Nazahiyah Erham
Sumber : Bright Start (Dr. Richard C. Woolfson)


Tidak dapat dinafikan sering terjadi pertembungan pendapat di antara perkembangan anak-anak secara semulajadi atau pun perlu dipupuk dengan cara yang bersesuaian.

Saya mengambil kira kedua-dua pendapat ini sama pentingnya dan tidak salah untuk menggunakan kedua-dua kaedah mengikut kesesuaian yang difikirkan selari dengan personaliti anak-anak yang pelbagai.

Saya kongsikan beberapa tips yang boleh kita ikuti bersama.

1. Bermainlah dengan anak-anak
  • Cari masa untuk bermain setelah seharian kita menghabiskan masa menguruskan rumah, bekerja di pejabat dan melakukan pelbagai komitmen hidup. Itu hak mereka sebagai anak-anak. Masa bermain adalah masa mereka mendapat sepenuh perhatian daripada kita sebagai ibu bapa.
2. Perkembangan adalah bersifat variasi
  • Ada masanya kita mendapati anak-anak menguasai kemahiran baru dengan cepat. Manakala, ada pula masa kita menyedari perkembangan mereka tidak banyak berubah. Bertenanglah kerana ini adalah suatu yang normal.
3. Kenalpasti kegemarannya
  • Cuba perhati apa yang menarik minatnya. Adakah permainan berbentuk pengiraan ataupun permainan bersifat imaginasi seperti bermain anak patung yang menjadi pilihannya.
  • Setelah mengenal pasti kecenderungan anak-anak, maka lebih mudah untuk anda merancang aktiviti stimulasi yang lain.
4. Terima dia sebagai seorang individu
  • Anak nombor tiga mungkin tidak berminat dengan nombor seperti abang sulungnya atau kakaknya yang pandai berimaginasi.
  • Terima kelebihan dia sebagai seorang individu kecil yang berpotensi.
5. Peranan ibu bapa
  • Kita mungkin tidak dapat menukar keupayaan anak-anak yang cenderung dalam bidang masing-masing. 
  • Namun kita boleh menggalak perkembangan positif anak-anak mengikut minat mereka yang tersendiri.

Semoga bermanfaat.
Sumber gambar : Google

Salam dari bumi kenyalang.

No comments:

Post a Comment